Overslaan en naar de inhoud gaan
Hoe schrijf je een strategisch marketingplan in je scriptie?

Hoe schrijf je een strategisch marketingplan in je scriptie?

Een strategisch marketingplan schrijven voor in je scriptie is mogelijk en handig. Je bepaalt namelijk de strategie van het bedrijf waarin je werkt. Je stemt namelijk de marktontwikkelingen af met de huidige marketingactiviteiten van het bedrijf. Het resultaat van je marketingplan kun je dan gebruiken om het bedrijf op een juiste wijze aan te sturen in de nabije toekomst. Daarbij komt kijken dat je een goed beeld krijgt van de sterktes en zwaktes van het bedrijf.

Het is belangrijk om informatie te verzamelen voor de volgende 4 onderdelen:

  • Doelgroep
  • Branche
  • Bedrijfstak
  • Onderneming

Wat staat er in een marketingplan?

In een marketingplan heb je altijd te maken met een aantal onderdelen. Je kunt dan denken aan de SWOT-analyse, de doelgroep omschrijven en marketingactiviteiten. Verder is marktonderzoek belangrijk, omdat het van belang is dat je weet wat er op het moment zich afspeelt op de markt. Alleen op deze manier kan jij de marketingactiviteiten afstemmen op relevante marktontwikkelingen.

Bekijk hieronder een aantal onderdelen van een strategisch marketingplan voor in je scriptie:

  • Aanleiding
  • Hoofdvraag
  • Interne analyse
  • Externe analyse
  • SWOT-analyse
  • Confrontatiematrix
  • Actieplan

In deze tekst behandelen wij de eerste twee onderdelen van een strategisch marketingplan voor in je scriptie, namelijk de aanleiding en de hoofdvraag.

Wat is de aanleiding?

In je aanleiding formuleer je het probleem van de organisatie. Je schrijft namelijk geen marketingplan als er geen probleem te vinden is. Ergens in de organisatie is er een probleem en is het aan jou de taak dit goed aan te pakken. Welk probleem onderzoek je en hoe doe je dit?

Om het probleem goed in kaart te brengen kan je het best de 'waarom' vraag stellen:

  • Waarom schrijf ik nu een marketingplan?

Wat is de hoofdvraag?

Deze hoofdvraag komt voort uit de probleemstelling, dus vanuit de aanleiding. In de hoofdvraag geef je specifiek aan wat er precies bereikt moet worden.

De hoofdvraag moet SMART geformuleerd worden. SMART staat voor:

  • Specifiek
  • Meetbaar
  • Acceptabel
  • Realistisch
  • Tijdsgebonden

Een voorbeeld van een hoofdvraag die SMART geformuleerd is:

  • Hoe kan bedrijf x het marktaandeel met 10% verhogen t.o.v 2019 in 2021?
  • Hoe kan bedrijf z de naamsbekendheid vergroten onder de doelgroep 15-19-jarigen in het jaar 2021?

De hoofdvraag is een heel belangrijk onderdeel van je scriptie, omdat je dit uiteindelijk gaat beantwoorden. Naast je hoofdvraag is het belangrijk om deelvragen op te stellen, zodat je de uiteindelijke hoofdvraag op een krachtige wijze kunt beantwoorden. Ben je benieuwd wat hierop volgt? Bekijk dan hier welke analyses je neemt in je marketingplan.

Ben jij hoogopgeleid talent, bijna afgestudeerd en op zoek naar een traineeshipbusiness course of inhousedag? Of hulp nodig bij de zoektocht naar jouw eerste droombaan? schrijf je dan in voor onze Talentpool!