Overslaan en naar de inhoud gaan
Een goede enquête maken en verspreiden

Een goede enquête maken en verspreiden

en belangrijk onderdeel van je scriptie is het houden van interviews, of het verspreiden van een enquête. In dit artikel gaan we ons focussen op dat laatste onderdeel. Met behulp van een enquête kan je polsen hoe je doelgroep, de leden of de klanten denken over bepaalde onderwerpen. Dit kan je helpen in het maken van conclusies en kunnen je nieuwe inzichten geven. 

Hoe leid je een enquête in?

Voordat iemand aan een enquête begint, is het handig om een inleiding te schrijven. Hierin leg je uit waar de enquête voor bedoelt is en hoe lang het duurt om deze in te vullen. Indien het nodig is kun je ook een instructie voor het invullen geven. Het is belangrijk om de inleiding niet al te lang te maken en de lezer over te halen om deze ook daadwerkelijk in te vullen. 

Wat voor soorten vragen stel je in een enquête?

Het is fijn om in een serie vragen verschillende type vragen te krijgen. Denk hierbij aan een inschatting, een Linkertschaal, open en gesloten vragen. Wat belangrijk is bij een enquête is om niet te veel open vragen te stellen. Mensen slaan deze vragen liever over of geven een kort antwoord.  Gesloten vragen zijn in deze beter. Het is makkelijker om in te vullen en het kost minder tijd. Denk hierom goed na over de vragen die je stelt zodat je met een standaard antwoord echt geholpen wordt met je onderzoek. 

Overige tips

Voordat je de enquête live gooit, is het belangrijk dat je hem eerst zelf test. Zo kun je foutjes er nog snel uit halen en weet je of alles goed werkt of niet. Gebruik bij het verzenden de netwerken van je collega's, de social media kanalen van je stagebedrijf zelf en als het relevant is ook je eigen netwerk. Om een betrouwbare enquête te krijgen moet je namelijk genoeg respondenten hebben, het liefst uit verschillende groepen. Zo weet je dat de antwoorden die je krijgt uit verschillende hoeken zullen komen en dus ook een beter inzicht kunnen geven van de gehele doelgroep.